Jak pisać tekst przeznaczony na firmową stronę WWW?

Każda dziedzina rządzi się swoimi prawami.

To samo dotyczy copywritingu. Inaczej piszę się teksty/oferty handlowej przeznaczone do wysłania bezpośrednio do klientów (tradycyjną pocztą). Innymi zasadami kierujemy się przy tworzeniu ogłoszeń/reklam do gazet, a całkowicie odmienne “sztuczki” stosujemy przy ofertach przeznaczonych na strony WWW (online copywriting).

Gdy czytasz gazetę lub książkę, możesz swobodnie rozsiąść się w fotelu, przerwać czytanie, a potem do niego wrócić. Jeśli twój wzrok się zmęczy, to po prostu odkładasz lekturę na chwilę, a potem wracasz do czytania (możesz podsunąć tekst bliżej oczu).

Czytanie tekstów w Internecie jest inne. Musisz spełniać (a raczej twój tekst/oferta) szereg warunków, aby czytelnik miał ochotę go przeczytać (do końca).

Co powinieneś wiedzieć przy tworzeniu ofert przeznaczonych “do Internetu”, na twoją firmową stronę WWW?
  • Używaj stosunkowo niedługich akapitów (maksymalnie 4-5 linijek). Jest to bardzo wygodne, szczególnie jeśli tekst jest na szerokości całego ekranu. Jest to jedna z podstawowych zasad, jeśli chodzi o copywriting internetowy.

  • Przypomnij sobie tylko, jak trudno się czytało wielki blok tekstu bez żadnych przerw. Zniechęca prawda? (nie mówię już o bólu oczu). Nikt nie lubi ginąć w “morzu słów”. A przeważnie w takich sytuacjach ludzie po prostu zamykają stronę WWW danej firmy i szukają następnej.

  • Używaj odpowiedniej czcionki, zarówno w kwestii rodzaju jak i rozmiaru. Wielu właścicieli firm używa bardzo małych czcionek. Powoduje to, że Internauci albo po prostu “odpuszczają” sobie czytanie albo powiększają stronę (za pomocą przeglądarek).
  • Kłopot w tym, że powiększone strony nie zawsze wyglądają dobrze. Wyeliminuj tę niedogodność stosując czcionki minimum o wielkości 13-14 px. Jeżeli czcionki będą nieczytelne, to nawet najlepszy copywriting tu nie pomoże.

  • Jeśli publikujesz artykuły na blogu, staraj się, aby ich długość zawierała się w 300-600 słowach. Tego typu teksty najlepiej się czyta. Jeśli masz dłuższy artykuł, podziel go na dwie części (opublikuj w dwóch odcinkach).

29 komentarze:

Anonimowy pisze...

"Wyeliminuj tę niedogodność stosując czcionki minimum o wielkości 13-14 px."

Nie wiem jakiej wielkości czcionką pisane są posty na tym blogu, ale domniemam, że jednak mniejszą niż 13px. Dla mnie osobiście czcionka jest za mała.

blogoporadnik pisze...

To jeszcze zależy od tego jaka jest tematyka strony i czy to jest tekst ofertowy, tekst "O nas" czy może wpis na blogu :) Niemniej większość wskazówek z tego wpisu radzę początkującym copywriterom wziąć sobie do serca :)

MHP.com.pl pisze...

Bardzo ważne jest wartościowanie oraz zainteresowanie potencjalnego klienta ofertą/treścią/przekazem. Należy pamiętać o tym, że odbiorcy nie lubią czytać długich epopei, a w kilku zdaniach znaleźć odpowiedz na swoje pytanie.

solv.pl pisze...

pozycjonowanie dobrej jakości
strony www
marketing internetowy

CopywriterExpert pisze...

Co do długości wpisów na blogu się zgadzam. Sam je dzielę, jeśli są za długie. I czynię tak również wobec moich klientów :) Zapraszam do siebie po Copywriting i Seo Copywriting.

Szymon Owedyk pisze...

Za każdym razem z dużą starannością. Tylko taki tekst przygotowany na podstawie wcześniejszego briefu pozwoli trafić do klientów :)

Zapraszam na swój blog o Copywritingu, SEO i Pozycjonowaniu stron www http://blog.copywriterexpert.pl Pozdrawiam :)

Joanna Kuligowska pisze...

Moim zdaniem każdy właściciel strony www powinien zapoznać się z czymś takim jak użyteczność stron internetowych. Audyt ux bardzo pomaga w wyznaczeniu treści, które dotrą do potencjalnych odbiorców, dlatego też wydaje mi się, że warto z niego skorzystać.

Oliwia pisze...

Zgadzam się z zasadami wymienionymi przez twórcę artykułu. Dodałabym jeszcze tylko co nie co o jakości tego tekstu. Czasem na stronach można znaleźć teksty o słabej jakości lub przeładowane frazami kluczowymi.

Olaf pisze...

Super poradnik z którym całkowicie się zgadzam. Obecnie użytkownicy internetu mają bardzo duże wymagania względem rodzaju i jakości tekstu więc nawet uzupełnienie zawartości strony nie jest tak proste jak się to może wydawać.

Igor pisze...

Wpis może nie jest najnowiszy, ale informacje nie straciły na swojej aktualności.

Marcin pisze...

Teksty muszą by c pisane pod pozycjonowanie. Tylko rozbudowane treści, zawierające słowa kluczowe, mają szanse zaistnieć w topach Google. Więcej o pełnym procesie SEO: https://seo-cymes.pl/co-to-jest-seo-optymalizacja/.

Ideo Force pisze...

Tworzenie treści nie jest obecnie prostym zadaniem. Teksty muszą być odpowiednio optymalizowane pod kątem SEO, ale muszą być też jak najbardziej wartościowe dla użytkownika pod względem jakości i ilości treści. Oczywiście niektóre branże, np. medyczna mają całkowicie inne wymagania.

Ewa pisze...

Odpowiedniej jakości reklamy w dzisiejszych czasach jest podstawą każdego biznesu internetowego, wiadomo trzeba to robić z głową. Osobiście polecam ciekawą nowoczesną opcję jaką jest real time marketing https://sklep.mediaproject.pl/blog/na-czym-polega-real-time-marketing tutaj możecie poczytać o możliwościach takiej formy reklamy.

Janek pisze...

Odpowiednio zaprojektowana strona internetowa ma kluczowe znaczenie w pozyskiwaniu potencjalnych klientów. Agencja kreatywna Katowice kompleksowo zajmie się stworzeniem i reklamą strony internetowej.

Martis Consulting pisze...

Reklama w sieci jest jedną z najważniejszych, wiele firm stawia na taką formę pokazania się swoim klientom:)

Retcon pisze...

Dobra reklama to praktycznie podstawa funkcjonowania biznesu, nie można też zapomnieć o innych rozwiązaniach.

Besmted pisze...

Długosc artykułu powinna byc dobrana na podstawie analizy wyników np. z top 10 - nie mozna poodawac sztywnej długości
____________________
https://panasiuk.com.pl/

copymark.eu pisze...

Tego typu teksty powinny być naprawdę dobre jakościowo

piątek pisze...

Bardzo trafne uwagi i chociaż dużo się uczę w tej kwestii, to nie jestem w stanie przygotować odpowiednich treści na moją stronę. Dlatego zostawię to raczej firmie https://feb.net.pl/ , która ma w tym, jak i w marketingu ogólnie, doświadczenie. Chcę im zaufać i zobaczyć, co będą w stanie mi zaproponować.

Besmted pisze...

Świetny wpis
_____________________
http://www.ksiegowoscbialystok.pl/biuro-rachunkowe-wasilkow.html

Eryk pisze...

Odpowiednio prowadzona strona internetowa oraz kampania reklamowa w mediach społecznościowych to skuteczny przepis na sukces.
https://pryzmat.media/

Grzegorz pisze...

Moim zdaniem w takiej kwestii najlepiej zaufać specjalistom i zlecić pozycjonowanie strony oraz pisanie tekstów odpowiedniej agencji.
https://semhub.pl/pozycjonowanie-sklepow-internetowych/

evolve-poznan.pl pisze...

Tego typu tekst powinien być posiadać wszystkie najważniejsze informacje dotyczące działalności i oferty firmy

gdata antywirus dla firm pisze...

Super wpis. Warto było tutaj zajrzeć

agencja-ecommerce.pl pisze...

Bardzo przydatne informacje, świetny wpis

Blog Seo pisze...

Ciekawy artykuł

altair-polska pisze...

Fajnie sformułowane i streszczone wskazówki, świetny wpis

sosnowiec pisze...

No ciekawy przekaz !

seo pisze...

Ladna strona.

Prześlij komentarz